Wepage  | صفحه ماWepage  | صفحه ما


امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
قدمهاي در حفظ و آکواریم اوليه اندازی راه اصول

اصول و قدمهاي اوليه در راه اندازی و حفظ آکواریم
#1
اشنایی با اکواریوم




علاقمندان و صاحبان آكواريوم ماهيان زينتي علاقه زيادي به شناسايي گونه هاي مختلف آبزيان زينتي و نحوه تكثير و پرورش آنها دارند ولي متأسفانه منابع اطلاعاتي كمي بصورت مكتوب يا الكترونيك در اين خصوص وجود دارد. از زمان معرفي و گسترش ماهيان زينتي در آكواريم‌ها سالها مي گذرد ، ماهيان زينتي از ديرباز مورد توجه علاقمندان به طبيعت به خصوص در شهرهاي صنعتي بوده است .
زندگي ساكت آبزيان و بخصوص ماهيها براي انساني كه از زندگي مدرن و ماشيني مملو از سروصدا فرار مي كند ، آرامش بخش است. انسان وقتي به تماشاي محيط زيستي متضاد با فضاي كنوني خود مي‌نشيند ، سكوت نموده و با حوصله فراوان غرق در دنياي زيباي آبزيان مي شود. آبزيان زينتي در مقايسه با ساير آبزيان دريايي بدليل امكان زندگي‌شان در محيط‌هاي مصنوعي بيشتر مورد توجه مردم شهرنشين قرار گرفته اند .
پس از جنگ جهاني دوم و با فراهم‌شدن امكانات حمل و نقل هوايي ،آبزيان زينتي به اقصي نقاط دنيا انتقال داده شدند. امروزه شاهد حضور گونه‌هاي ماهيان زينتي مختلفي دركشورهاي آسيايي هستيم،گونه هايي كه روزگاري تنها در رودخانه هاي آفريقا مي‌زيسته‌اند و يا وجود گونه‌هاي‌ آبزي مختص به رودخانه هاي آمريكا درآكواريوم خانه‌هاي اروپاييان و آسيايي‌ها است و امروزه شاهديم ، كشور سنگاپور با داشتن آب و هوا و شرايط اقليمي مساعد مركز جهاني تجارت و تكثير و پرورش آبزيان زينتي شده است و روزانه ميليونها گونه آبزيان زينتي به اقصي نقاط دنيا مبادله و صادرشود.


« پيشگامان آكواريوم »

اگرچه اطلاعات دقيقي در مورد نگهداري انواع ماهي بصورت تزئيني توسط انسان در دست نيست با وجود اين مي توان گفت كه از هزاران سال قبل در چين ماهيها را بعنوان يك حيوان خانگي نگهداري مي كردند. اولين كتاب درباره ماهي بنام كتاب ماهيهاي قرمز در قرن شانزدهم ميلادي توسط Changchi-en نگاشته شده كه بيشتر در مورد زيبايي اين نوع ماهيها و عكس العملشان نسبت به تغييرات حرارت بحث نموده است.
•اولين آكواريوم عمومي در سال 1853 در شهر لندن پايتخت انگلستان گشايش يافت و يكسال بعد از آن، كتابي بعنوان نگهداري آكواريوم در منزل توسط مؤسس آكواريوم عمومي لندن بنام فليپ به رشته تحرير درآمد.
•اولين سري ماهيهاي زنده استوايي در سال 1863 به اروپا صادر گرديد.
•اولين ماهي كه صادر شد ماهي بهشتي بنام Mocropodus opercularis كه ماهي بسيار زيبا و مقاوم بوده است.
•اولين پمپ كه در آكواريوم به كار برده شد در سال 1860 در آكواريوم عمومي پاريس بود.
•اولين بار جمع آوري ماهيهاي زينتي و طبقه بندي و تكثير آنها توسط آلمانها انجام شد.


نصب و راه اندازي آكواريوم

اگر تعدادي ماهي را در مخزن كوچكي قرار دهيم بايد شرايط مساعدي براي آن فراهم سازيم تا از تماشاي اين محيط مصنوعي لذت ببريم.، بدليل اينكه ماهي بايد مواد غذايي و اكسيژن مورد نياز خود را از آب آكواريوم تهيه نمايد، لذا بطور پيوسته بايداز تامين غذا وفراهم شدن اكسيژن آب اطمينان حاصل كردو فعاليت در زمينه تكثير و پرورش ماهيان زينتي نيز همانند كار با ساير ماهيان پرورشي داراي ويژگي ها و مسائل خاص خود است،كه مي توان ازجمله به تهيه و ساخت يك آكواريوم مناسب، تهيه ماهيان زينتي مناسب ، تغذيه وغذادهي، بهداشت و بيماريهاي ماهيان زينتي اشاره نمود.
بعضي اوقات مشاهده شده كه علاقمنداني بدون داشتن اطلاعات در زمينه نگهداري و تكثير و پرورش ماهيان زينتي براي خريد ماهي و آكواريوم به فروشگاه هاي ماهيان زينتي مراجعه مي‌نمايند واقدام به خريد گونه هاي مختلف ماهي و آكواريوم نامناسب از نظر ظرفيت نگهداري مي نمايندو پس از راه اندازي آكواريم در منزل يا محل كار خود ،آكواريوم دچار مشكل شده و علاقه خود را از دست مي دهند. اين عزيزان بهتراست قبل از خريد ماهي يا آكواريوم اطلاعات مختصري از گونه هاي آبزي مورد علاقه خود بدست آورند و در ابتداي كار به موارد زير توجه فرمايند:
« اختصاصات ظرفيت آكواريوم »
ظرفيت آكواريوم را بايد به نسبت تعداد گونه مورد علاقه خود انتخاب نمود، تراكم بيش از اندازه ماهي در آكواريوم بعلت بوجود آمدن پس مانده‌هاي غذايي و ازدياد فضولات ماهي موجب كمبود اكسيژن و سريع آلوده شدن آب آكواريوم مي‌شود. فضولات ماهي در آب آكواريوم توليد آمونيوم نموده و در محيط با فعل و انفعالات شيميايي توليد سم مي نمايد كه باعث مرگ ماهيان زينتي درآكواريوم مي شود.
با عنايت به ظرفيت هر آكواريوم و توجه به اين نكته كه ماهيان از لحاظ رفتاري داراي گونه هاي مختلف صلح‌جو، پرخاشگرو تهاجمي مي باشند، قرار دادن آنها در يك آكواريوم مشكلات مهمي را براي صاحب آكواريوم بودجود خواهد آورد، لذا رعايت اين نكته توصيه جدي مي‌شود و بايد توجه داشت كه چرخه زندگي درآكواريوم فعاليتي بيولوژيكي محسوب مي شود ، از اينرو رعايت تعادل بين گياهان آبزي و ماهيان زينتي درمحيط آكواريوم ضروري مي نمايد .
در زمانيكه محيط آكواريوم بصورت طبيعي يا مصنوعي روشن مي باشد ،گياهان توليد اكسيژن مي‌كنند و زمانيكه محيط تاريك مي شود، گياهان مصرف كننده اكسيژن مي‌شوند. بدين‌ترتيب، عدم تعادل تراكم‌ ماهي و گياه آبزي باعث كمبود اكسيژن درآب آكواريوم مي‌شود كه در صورت زياد بودن تراكم گياهان آبزي آكواريوم ، خصوصاً در هنگام تاريكي خطر جدي از جهت كاهش اكسيژن ماهيان آكواريوم را تهديــــد مي كند. همچنيــن بايد توجه داشته باشيم كه ماهيان زينتي به دو صورت زنده زا و تخم ريز تكثير مي شوند، لذا ممانعت از قرارگيري توام آنها در يك آكواريوم ضروري است .


لوازم مورد نياز يك آكواريوم:

افرادي كه علاقمند به داشتن آكواريوم هستند ، مي توانند يكدستگاه آكواريوم را بصورت آماده خريداري كنند و يا اينكه خود يك آكواريوم مناسب بسازنند. البته در صورت خريد آكواريوم آماده وسايل آنرا هم دريافت مي‌كنند، اما در صورت حوصله و گذاشتن كمي وقت مي‌توانند آكواريوم مورد نظر خود را در ابعاد مختلف بسازند كه دراينصورت هم ارزانتر تمام مي شود و هم لذت بيشتري براي سازنده آن دارد.
بهتراست آكواريوم بصورت مكعب مستطيل تهيه شود، چون از مزاياي اين نوع آكواريوم سطح تهويه زياد آب درآن است، ماهيها نيز فضاي بيشتري از سطح را در اختيار داشته و تميز كردن آكواريوم بمراتب آسانتر مي باشد .ضخامت شيشه آكواريوم ها با توجه به كوچك يا بزرگي آن مختلف است، در يك آكواريم با حجم 30 ليتر مي توان از شيشه 4ميليمتري استفاده كرد، ولي براي ساخت آكواريوم‌هاي بزرگتر بايد از شيشه 6 ميلمتري استفاده كرد .
ارتفاع آكواريوم بايستي بين 30 تا 40 سانتي متر و عرض آن بهتر است به اندازه بلندي آن باشد ، طول آكواريوم بستگي به محل قرار گرفتن آكواريوم دارد. بايد بر روي آكواريوم سرپوشي قرار گيرد كه اندازه آن حداقل به اندازه طول آكواريوم و عرض آن 15 سانتي متري باشد كه در قسمت جلوئي آكواريوم تعبيه مي شود . يكي از ضروري‌ترين وسايل مورد نياز آكواريوم پمپ هوا مي‌باشد، پمپ ها از طريق لرزش، هوا را به داخل آكواريم مي‌فرستند البته نوعي از پمپ ها نيز وجود دارند كه در داخل آنها موتور مخصوصي براي هوادهي وجود دارد.
در موقع تهيه پمپ حتماً بايد ابعاد آكواريم را در نظربگيريد،پمپ درآكواريوم اساسي ترين كار را جهت تهويه آب از طريق جريان دادن حبابهاي هوا بداخل آكواريوم و جريان دادن آب بداخل فيلتر به منظور تميزكردن آب انجام مي‌دهد.خاستگاه اكثر ماهيان زينتي مناطق گرم و استوايي مي‌باشد، بنابراين بايد محيط آبي گرم در حدود 23 الي 26 درجه سانتيگراد درآكواريوم براي ماهيها مهيا شود كه اين عمل توسط بخاري انجام شود.
جنس بخاريها شيشه اي پيركس (نشكن) و بصورت لوله اي هستند كه داخل‌ آنها يك لوله چيني تعبيه شده است و روي آن سيم پيچ بخاري قرار دارد و در قسمت بالايي بخاري ترموستات نصب شده كه مي توان با آن درجه حرارت آب آكواريوم را تنظيم كرد، همچنين بايد قدرت بخاري مورد نظر را براي حجم آب موجود در آكواريوم و تعداد ماهي قابل نگهداري در آن ، مورد توجه قرار داد. براي اندازه گيري درجه حرارت و كنترل دماي آكواريوم از گرماسنج استفاده مي‌شود.
آب آكواريوم بعلت وجود موجودات زنده گياهي و جانوري درآن كم كم تيره و كدر مي شود و حالت شفافيت خود را از دست مي‌دهد. از آنجا كه تعويض دائمي آب آكواريوم كاري دشوار است و هر بار تعويض آب موجب بوجود آمدن استرس در ماهيان مي‌شود، لازم است با بكاربردن فيلتر مرتباً مواد زائد و معلق داخل آب آكواريوم گرفته شود تا آب هميشه براي ماهيان صاف و شفاف باقي بماند.
البته بديهي است پس از مدتي در اثر پر شدن حفرات ريزفيلتر، كم كم از قدرت فيلتر كردن آن كاسته خواهد شد و هر چند وقت يكبار بايستي فيلتر تميز شود تميز كردن فيلتر بستگي به حجم آب، نحوة تغذيه ماهيها درآكواريوم دارد، هر چه روش تغذيه صحيحتر باشد و كمتر مواد غذايي اضافي وارد آب شود طبعاً عمر فيلترآكواريوم بيشتر خواهد شد. براي صيد ماهيها بخصوص در هنگام تميز كردن آكواريوم يا بيرون آوردن ماهي بيمار بايستي از تورهاي دستي مخصوص كه انواع مختلفي دارند، استفاده نمود. جنس اين تورها بايستي در حد امكان نرم و لطيف باشد تا صدمه اي به بدن‌ماهي وارد نشود.


عوامل اصلي در نگهداري يك آكواريوم:

پس از تهيه آكواريوم و تامين وسايل مورد نياز اوليه كه براي نگهداري و حفظ سلامت ماهيان آكواريومي ضرورت دارد ، توجه و رعايت برخي از نكات، باعث داشتن ماهيان زيبا و شاد مي‌شود، كه رضايت هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌نمايد. اين عوامل عبارتند از :

1- اكسيژن كافي

اكسيژن مورد نياز ماهيان زينتي را بايستي توسط گياهان آبزي و تهويه مداوم آب آكواريوم بوسيله پمپ هوا و بطور همزمان تأمين كرد ،كمبود اكسيژن خطرناكترين عاملي است كه باعث تلفات سريع ماهي درآكواريوم مي‌‌شود .عواملي كه در تأمين اكسيژن بطور مستقيم و غير مستقيم دخالت دارند عبارتند از:
ـ تعداد ماهي در آكواريوم:
هر چه تعداد ماهي در آكواريوم زيادتر باشد، توليد اكسيژن نيز در آن بهمان نسبت بايستي بيشتر باشد .اكثراً هر جفت ماهي به حدود 20 الي 50 سانتي متر مربع از وسعت سطح آكواريوم نياز دارد البته اين مقدار به اندازه ماهي نيز بستگي دارد، مثلاً ماهي گوپي در حدود 20 سانتي متر به فضاي آكواريومي نيــاز دارد، در حاليكـــه ماهي دم شمشيري بزرگ در حدود 50 سانتي مترفضا نياز دارد. يك ماهي 9 سانتي متري در حدود 65 سانتيمتر فضا نياز دارد، در اين فضاي محدود فقط ماهيها زنده هستند و براي رشد و نمو به سه برابر اين فضا نياز دارند.
ـ سطح آب آكواريوم
يكي ديگر از عوامل توليد اكسيژن، سطح آب آكواريوم است كه هر چه سطح آب آكواريوم در مجاورت بيشتر هوا باشد، ميزان تبادلات گازي و در نتيجه اكسيژن محلول در آب افزايش خواهد يافت . زياد بودن سطح آب توانايي جذب اكسيژن هوا توسط ماهيها را در موقع قطع برق و كم شدن اكسيژن محلول در آب زيادتر خواهدكرد.
ـ گياهان آبزي
يكي از مهمترين عوامل تامين اكسيژن آب آكواريوم گياهان آبزي هستندكه در مقابل تابش نور خورشيد يا نور مصنوعي با عمل فتوسنتز توليد اكسيژن در محيط آبي مي كنند.

2- نور كافي

گياهان و ماهيها مانند اكثر موجودات زنده براي رشد و نمو و سلامت خود احتياج به نور دارند. بيشتر گونه هاي ماهيان زينتي مي توانند در نور كم سالم و زنده بمانند ولي رشد و نمو و توليدومثل آنها ممكن است بطور طبيعي انجام نشود زماني كه گياه آبزي در داخل آكواريوم وجود ندارد، بايد آكواريوم روزانه چندين ساعت در معرض تابش نور قرار گيرد.
بنابراين همواره بايستي آكواريوم در جايي قرار گيرد كه روزانه باندازه كافي نور خورشيد بطورغيرمستقيم به آن بتابد. در صورت استفاده از نور مصنوعي آكواريوم را در هر نقطه اي از اتاق مي توانــيم قرار دهيم، اما در موقع تاريكي مطلق، روشن كردن ناگهاني چراغ باعث ناراحتي ماهيها مي‌شود و گاهي اوقات در اثر روشن شدن ناگهاني چراغ ماهيها از آكواريوم به بيرون پريده و باعث مرگ و مير خود مي‌شوند.

3- درجه حرارت مناسب

اغلب مردم فكر مي كنند كه ماهيان زينتي بايد در درجه حرارت بالا نگهداري شوند، ولي بعلت اينكه برخي گونه‌هاي ماهيان زينتي جزو گونه‌هاي مناطق غيراستوايي و يا معتدل محسوب مي‌شوند ، نگهداري همه ماهيها در يك درجه حرارت يكسان كار درستي نمي باشد. ماهيها مي توانند 5 تا 6 درجه تغيير حرارت را در حالت طبيعي و يا بصورت تغييرات طبيعي تحمل نمايند و بعلت اينكه در طبيعت در شبها دماي آب حداقل چند درجه از روز كمتر مي‌شود ، اين تغيير درجه حرارت تاثير ناگواري بر روي ماهيها، حتي ماهيهاي باردار و يا تخم دار و نيز تخمها و نوزادهاي آنها نخواهد داشت.
بطور كلي افزايش درجه حرارت آب از حد مجاز خطرناكتر از كاهش آن مي باشد، زيرا با افزايش درجه حرارت بهمان نسبت از اكسيژن محلول در آب كاسته خواهد شد. بطور كلي درجه حرارت لازم براي نگهداري ماهيان زينتي بين 22 تا 25 درجه سانتي گراد مي باشد.

4- بهداشت آكواريوم


آكواريوم در صورت تميز و سالم بودن باعث لذت بيشتر آبزيان درون خود است. تميز بودن آكواريوم و سلامت ماهيها تا حدودي لازم و ملزوم يكديگر مي باشند. مواد زائد غذائي حاصله از تغذيه غير صحيح، تابش بيش از حد نور، تهويه نامناسب و عدم دقت كافي در گزينش و به كار بردن آنچه كه بايستي در داخل آكواريوم قرار‌گيرد، باعث اختلال در كار آكواريوم و خراب شدن آب و نامساعد شدن محيط زيست ماهيها و سرانجام آماده شدن محيط براي رشد و نمو انگلها، ميكربها و ساير عوامل بيماريزا و در نتيجه از بين رفتن ماهيها‌ مي‌شود.

5- تغذيه صحيح

تغذيه صحيح اثر بسيار مطلوبي در سلامت ماهيها و مقاومت آنها در برابر انواع بيماريها و انگلها دارد. هرچه شرايط داخل آكواريوم بهتر باشد، ماهيها سالمتر بوده و در برابر بيماريها مقاومتر خواهند بود. هر ذره از مواد غذايي زائد در داخل آكواريوم مي تواند باعث رشد و نمو عوامل ناخواسته و در نتيجه آلوده شدن آب گردد. اين مواد نه تنها رشد و نمو ميكربها و فيتوپلانكتونها را تسريع مي كند، بلكه باعث رشد و نمو قارچها و ساير عوامل آلودگي زا مي گردند.
در تغذيه ماهيها بايستي دقت كافي بعمل آيد تا پس از چند دقيقه هيچگونه غذاي زائدي در كف آكواريوم باقي نماند. اگر به ماهي كمتر از نيازش غذا داده شود بهتر از اين است كه آنقدر به آن غذا داده شود كه نتوانند بخورند و در كف آكواريوم جمع شود و باعث رشد و نمو باكتريها گردد.
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
اصول و قدمهاي اوليه در راه اندازی و حفظ آکواریم



پرورش نگهداری و تولید مثل ماهیان اکواریومی اولین کار خرید شیشه است. شیشه ها را به این صورت بخرید. ارتغاع نصف طول و عرض بین 30 تا 50 سانتی متر. شیشه ها در بازار بین 3,4,6,8 و 10 میلی متر هستند که هر یک برای یک نوع اکواریوم به کار میروند . مثلا برای اکواریوم بیش از 5/1 متر از شیشه های 8 تا 10 میلی متر استفاده میشود و هم چنی ن از شیشه های بالاتر برای کف اکواریوم استفاده میکنند. به شیشه بر این توصیه را بکنید که شیشه ها به صورت اور لب ببرد تا در هنگام چسباندن دچار مشکل نشوید وهم اکواریوم شما داری استحکام بیشتری باشد.




چگونگی چسباندن شیشه به صورت اورلب بعد از آن به هم چسباندن آن است. این کار با استفاده از چسب های سیلس یا همان اکواریوم استفاده میشود.با خرید یک یا چند چسب سیلی و قرار دادن آن در تفنگ چسب بدین صورت که دسته تفنگ را به عقب برده و چسب را در آن قرار داده و با فشار دادن بر روی دسته آن چسب را از سر آن خارج کرده وبه شیشه ها بمالید. تو صیه من این است که سر چسب را به صورت اوریب ببرید. توجه داشته باشید که بر روی آن علامت آنتی باکتریال (ضد باکتری) نوشته شده باشد. بعد از آن به دین صورت که ابتدا در زیر شیشه کف در هر طرف بین 2 تا 4 چسب نواری بچسبانید. بعد شیشه زیری را یا کف را به اندازه قطر شیشه ها مثلا 8 میلی متر چسب سیلی بمالید بعد شیشه را بر روی آن قسمت که چسب زده اید بگذارید و چسب های نواری را بر روی آن بچسبانید حالا نوببت به محکم کاری است بدین صورت کهبین دو دیواره را چسب بزنید بعد با دست آن را صاف کند. دیگر دیواره ها را به همین صورت بچسبا نید. اکواریوم را به مدت 1 تا 2 روز بگذارید تا خشک شود. بع آن را آبگیری کنید و ببینید که در جایی دارای نشت نیست. پس از اطمینان از اینکه نشتی ندارد آن را به محل مورد نظر انتقال دهید. محل شما میتواند در یک تاقچه باشد یا یک پایه که از قبل آن را تهیه کرده اید. پایه باید به گونه ای باشد که وزن اکواریوم با وسایل داخل آن را بتواند تحمل کند. برای بدست آوردن وزن اکواریوم با وسایل داخل آن از فرمول زیر استفاده کنید: وزن آب+ وزن اکواریوم خلی و وسایل درون آن ( 20% وزن آب ) W kg = 1000/(ارتفاع* عرض* طول) kg = ( وزن آب ) ابته در اینجا منظور از ارتفاع آب در اکواریوم و همیشه مقداری از سر اکواریوم را به عنوان سر ریز خالی میگذارند. نکته دیگر این است که در زیر اکواریوم قطعه ای از یونولیت یا کائوچوب قرار دهید. این کار باعث میشود که هنگام پر کردن آب اکواریوم از شکستن ته آن جلوگیری میکند.جدای از استحکام پایه ها ارتفاع آن نیز مهم است زیرا .باید ارتفاع آن جلوی دید ما را نگیرد



:اجزاء اکواریوم

اجزاء اکواریوم به چند دسته زیر تقسیم میشود و هر کدام را در موقع توضیح :میدهیم

1فیلتر زیر شنی

2ماسه و سنگ ریزه

3شیلنگ

4در پوش اکواریوم

5پمپ هوا

6فیلتر

7سنگ هوا

8دما سنج

9بخاری

10وسایل روشنایی

11ترمینال


:حال به توضیح هر یک از آن ها میپردازیم

1-:فیلتر زیر شنی

قطعه ای است از جنس پلاستیک که دارای یک ورودی هوا ویک خروجی هوا است. ورودی آن را به پمپ هوا متصل میکنند. بر روی آن چند تکه اسفنج قرار میدهیم تا در تمیز کردن اکواریوم کمک شایانی بکند. آن را در زیر شن وماسه قرار میدهند.



2-: ماسه و سنگ ریز

یکی از موارد قابل دسترسی برای کف اکواریوم و کاشت گیاهان ماسه و سنگ ریزه است. ماسه قابل دسترسیدرون مغازه های اکواریوی ماسه و سنگ ریزه کف رود خانه است. این ماسه وسنگ ریزه نباید بیش از حد نرم باشد. مواظب باشید که ماسه و سنگ ریزه از جنس کوارتزی,سیلیسی و آهکی نباشد. انواع ذکر شده برای ماهیان محیط ناسالمی را به وجود می اورد زیرا این ماسه و سنگ ریزه به مرور زمان در آب حل میشوند. پیش از وارد کردن ماسه و سنگ ریزه به درون اکواریوم آنها را در زیر شیر آب بشورید تا آب جاری شده آبی زلال و صاف باشد. بعد از آن ,آن را وارد اکواریوم کنید. به هنگام استاده از ماسه و سنگ ریزه مقدار بیشتری را در قسنت عقبی اکواریوم و قسمت کمتری را در جلوی اکواریوم بریزید. بعد از ریختن ماسه و سنگ ریزه میتوانید از خرده سنگهای وشن های درشت و یا تکه ای سنگ غر منظم مانند سنگ چخماق گرانیتی یا سنگهای مصنروعی جهت هر چه زیباتر جلوه دادن اکواریوم سود ببرید. از جدول زیر برای ماسه و سنگ ریزه استفاده کنید:

:3-شیلنگ

این وسیله برای انتقال هوای پمپ هوا به سنگ هوا یا فیلتر زیر شنی است.

4-:در پوش اکواریوم

همان طور که از نام آن پیداست به وسیله ای گفته میشود که بر روی اکواریوم قرار میگیرد.در پوشها میتواند ساده باشد و از تکه ای از شیشه ساخته شده باشند و یا اینکه دو تکه بوده و از وسط با پسب مخصوص پسبانده شوند به گونه ای که هانند یک لولا عما کنند. همچنین میتوان آن را به گونه ای بسیار لوکس ساخت به طوریکه تجهیزات روشنایی را در خود جای دهد. برخی افراد درپوش اکواریوم را ضروری میدانند و به هنگام سفارش اکواریوم آن را سفغارش میدهند. اما برخی از افراد آن را غیر ضروری میدانند.اما تصمیم گیری بر عهده شما است که آن را انتخاب کنید.حال در اینجا ما به برخی از فواید در پوش :اکواریوم میپردازم

1- جلو گیری از تبخیر بیش از حد آب و کاهش سطح آن

2- تحت کنترل در اوردن بهتر دمای آب

3- ممانعت از بیرون پریدن ماهی ها

4-پیشگیری از متصاعد شدن بوی نامطبوع در فضای اتاق

5- جلوگیری از دست به داخل آب بردن کودکان و یا ریختن چیزی توسط آنها به درون آب اکواریوم



شرایط مناسب یک آکواریم :


یک آکواریم خوب باید اول باید دارای محیط های فیزیکی مناسب باشه که این شرایط شامل
1- وسعت کافی برای میزان ماهی های درون آکواریم و یا بزرگی ماهی های آن میباشد
2- آکواریم باید دارای زمین مساعد که شنهای مخصوص است ، باشد
3- دارای دستگاه ( پمپ ) تسویه هوا باشد
4- دارای دما سنج مناسب باشد تا در هر شرایطی از هوا ( سرد در پاییز و زمستان ) دمای مناسبی را برای ماهی ها فراهم کند
5- دارای سنگهای متفاوت ( بزرگ و کوچک ) باشد که در مواقع ضروری ماهی بتواند بین آنها رفته تا خودش برای دور نگه داشتن از خطر مخفی کند ویا حتی بازی کند
6- باید دارای جلبکهای مناسب ( طبیعی یا مصنوعی ) باشد تا هم محیط برای ماهی نسبتا واقعی جلوه شود وهم اینکه از شنا کردن بین آنها و یا بازی کردن لابه لای آنها لذت ببرد . در ضمن این شرایط برای بچه ماهی های تازه متولد شده که خودشان را از خطر دور کنند بسیار مناسب است .
7- هر آکواریمی بستگی به بزرگی و کوچکی اش نیاز به یک یا دو یا سه و.... تا ماهی لجن خوار ( که همان نوعی گربه ماهی است ) دارد
8- برای نسل کشی حتما باید دارای زایشگاههای مخصوص بود و بعد از به دنیا آمدن بچه ماهی ها حتما باید در محفظه مخصوص نوزادان قرار بگیرند تا از گزند دشمن در امان باشند
9- در انتهای محفظه های نوزادان باید حتما توری مخصوصی کار گذاشته شود که از گزند دشمن در امان باشند بخصوص از دست لجن خوار چون این ماهی با چسباندن دهان خود به کف زیرین اتاق نوزادان با عمل میکزدن آنها را از شیار قفسه بیرون کشیده و می خورد .
10- برای گرفتن ماهی و جابجای و... در درون آکواریم حتما باید از توری های دسته دار مخصوص استفاده شود
11- هر هفته باید آکواریم ضد عفونی شود
12- و از همه مهمتر اینکه برای تعویض آب آکواریم هرگز نباید از آب کلر دار استفاده کرد بلکه باید ظرفهایی از آب را به مدت 24 ساعت راکد نگه داشت تا کلر آن از بین برود و سپس این آب را با آب آکواریم تعویض کرد
13- مولتی ویتامین های مخصوص برای بچه نوزادان فراموش نشود

نکته های تجربی در راه اندازی اکواریوم

اولین و مهمترین اصل در داشتن موفق یک اکواریوم ثبات است و جهت رسیدن به این ثبات باید نکات زیر رو در نظر گرفت:


1.بزرگترین اکواریومی رو انتخاب کنید که شرایط مالی و زیستی شما اجازه میده . بعبارت دیگر، اکواریوم بزرگتر مساویست با اب بیشتر و اب بیشتر مساویست با ثبات بیشتر.(اگر .واضح نیست، بفرمائید تا بیشتر توضیح دهم.)
ارتفاع بیشتر از 60 سانتیمتر باعث بوجود امدن مشکلات زیادی در نگهداری و تغییرات در دکور اکواریوم شما میشود. ارتفاعی را انتخاب کنید که دست شما براحتی به کف اکواریوم برسد.

2.محاسبه حجم _ به محض خرید اکواریوم، حجم ابگیری انرا محاسبه کنید و بعد اقدام به خرید وسایل جانبی کنید. با این کار اسراف نکرده و کمتر هزینه میکنید. البته رعایت نکات زیر این فاکتور رابرای شما تامین خواهد کرد.

3. فیلتر زیر شنی با پوشش حداکثر کف اکواریوم.من ساخت چین انرا ترجیح میدهم. اخیرن یک شرکت ایرانی هم انرا بصورت فله وارد کرد ه وبنام خودش میفروشد. (سر داشتن یا نداشتن این فیلتر بحث زیاد است ولی با توجه به سلیقه اکثر افراد من انرا پیشنهاد میکنم

4.پمپ هوا، هرچه بیصدا تر، بهتر! پمپهایی که قدرتشان تنظیم میشوند ارجح هستند چون بمرور زمان قدرتشان افت میکند و صدایشان بیشتر میشود.
پمپ انتخابی باید هوایی تقریبن معادل حجم اب اکواریوم را در ساعت پمپ کند.

5.اگر قصد دارید از ماهیان گرمابی استفاده کنید تهیه بخاری ترموستات دار ضروری است. طبق یک قانون تجربی برای هر لیتر از حجم اکواریوم یک وات بخاری احتیاج دارید. (برای یک اکواریوم صد لیتری یک بخاری 100 وات کافیست بیشتر هزینه نکنید). در اکواریوم هایبا طول زیاد میتوان این وات را تقسیم به دو یا سه یا.... کرد. یعنی یک اکواریوم 200 لیتری را میتوان با دو بخاری 100 وات گرم کرد.

6. فیلتر تصفیه اب. با قدرت عبورمینیمم سه برابر حجم اب اکواریوم (V)در ساعت. Minimum flow rate= v×3 L/H

7.شن کف اکواریوم به میزان مینیمم 120 گرم برای هرلیتر اب. اندازه ان از 2 تا 5 میلیمترمیتواند باشد. دارای گوشه های تیز نباشد و برای اب شیرین مصرف شن های اهکی توصیه نمیشود. یعنی مرجان و صدف با شن مخلوط نباشد.

8.بهترین(در صورت داشتن گیاه طبیعی) و با صرفه ترین نور ، نور لامپهای فلورسنت یامهتابی هستند و به میزان نیم تا ماکزیمم یک وات برای هرلیتر اب اکواریوم کافیست (ماکزیمم ارتفاع اب در اکواریوم 50 تا 60 در نظر گرفته شده و اگر از این بیشترباشد، محاسبه ذکر شده درست نیست). (بحث نور در اکواریوم خیلی بلند بالاست که در این مختصر همین کافیست)

9. اب مورد مصرف اب شهری که کلرین ان گرفته شده باشدمناسب ترین انتخاب است. (در اولین ابگیری اب با کلرین استفاده میشود)

10.اکواریوم درپوش مناسب داشته باشد تا مانع تبخیر سریع اب و بیرون پریدن ماهی هابشود.

11. تا یک ماه از شروع راه اندازی اکواریوم هیچ ماهی ارزشمندی خریداری نکنید تا سیکل ازت اکواریوم تکمیل شود. این یک باید است. مناسبترین ماهیبرای طی این دوره زبرا دانیو است که تحمل این دوره را دارد. این یکی از مهمترین اصول در داشتن یک اکواریوم موفق است ولی بعضی از همین دوستان که توی فروم این موضوع را بارها خوانده اند رعایت نمیکنند و حتی نمیپرسند که این سیکل یعنی چی!!) یک نفر حتی توضیح بیشتر نخواست ولی برای یو وی استرلیزاتور یا سبک کردن اب یا تولید مثل ماهی های عجیب بارها بحث شد. نگذراندن این دوره مساویست با مردن ناگهانی ماهی ها و خرابی اعصابتان.

امیدوارم که انرا بخوبی بدانند که نمیپرسند.

12.تعداد زیاد ماهی در اکواریوم مساویست با بیماری و تلفات بیشتر . طبق قانون تجربی به ازای هر لیتر اب اکواریوم حداکثر نیم سانتیمتر (دقیقن 6 میلیمتر) طول ماهی بالغ (از دهان تا شروع دم ماهی) میتوان نگهداری کرد.

اگر به کلمه بالغ توجه نفرمائید بعد از بزرگ شدن ماهی ها انها یا مریض میشوند و میمیرند و یا باید شروع کنید به کم کردن انها که یااز طریق هدیه است و یا فروش.

استثنا ها:

اول انواع گلد فیش هاهستند که بدلیل الوده کردن زیاد اب طول انها دو برابر باید محاسبه شود و دوم اینکه این قانون در مورد اکواریوم های با ارتفاع حداکثر 60 سانت است. ارتفاع بیشتر این نیم سانت را کاهش میدهد.


13. قبل از خرید ماهی انها را انتخاب کنید و در مورد همزیستی مسالمت امیز انها اطلاع کافی کسب کنید. مغازه دارها سعی درفروش ماهی ها و امرار معاش دارند همیشه به حرفشان اعتماد نکنید

14.بیشترتازه کاران علاقه عجیبی به غذا دادن ماهی دارند. میزان غذا دهی باید انقدر باشد کهماهی ها تمام غذا را در مدت 3 تا 5 دقیقه مصرف کنند. غذا دهی بیشتر یعنی الودگی اب و بیماری. غذای مانده پس از غذا دهی بهتر استکه سیفون شود. ماهی تازه خریده شده رابهتر است که در روز اول غذا ندهید. (اگر دوستان خواستند در یکی از بحث ها فقط راجعبه ماهی تازه وارد حرف خواهیم زد)

15. هوا دهی مناسب اب:
با هوا دهی میزان اکسیژن محلول در اب را برای تنفس ماهی و گیاهان بالا میبریم. در صورت کمبود هوا ماهی ها به سطح اب می ایند تا کمبود هوا را جبران کنند. (البته بجز ماهی هایی که جزو Labyrinth Fish ها محسوب می شوند مانند فایتر و گورامی ها)

سنگ هوا که به پمپ هوا متصل است یکی از عوامل تامین این اکسیزن است.
برای راندمان بهتر سنگ هوا، نوعی را انتخاب کنید که حباب های کوچک ایجاد کند (حباب های به قطر 1 تا 2 میلیمتر ایده آل هستند) هرچه حباب کوچکتر باشد راندمان هوا دهی شما بهتر است.

سطح تماس اب با هوا و ایجاد حرکت در سطح اب اکواریوم عامل دوم هوا دهی است. در اینجا باز یک مورد دیگر برای ضعف اکواریوم های بلند تر از 60 سانت پیش میاید و ان زیادی میزان اب به نسبت سطح تماس ان با هوا است که میزان اکسیژن محلول در اب در این اکواریوم ها کمتر است.

اگر ماهی های شما از جریان شدید اب آزرده میشوند (ماهی دی***) حرکت سطحی اب را نمیتوان اضافه کرد پس سعی کنید سنگ هوای مناسب و پمپ پرقدرت تر و بیصدا تهیه کنید.

اگر برای گیاهانتان بصورت همزمان CO2 اضافه میکنید نگران نباشید ظرفیت اکسیژن گیری وCO2 گیری اب مستقل از هم هستند و تداخل ایجاد نمیکنند (در اینده اگر فرصت بود بحث CO2 را با هم مرور میکنیم)
راه انداری آکواريم از ابتدا طریقه پر کردن و چیدن آکواریوم :



لازمه دقت داشته باشید که نگهداری از آکواریوم یک کار با صبر و حوصله ست و افراد عجول و شلخته بهتره از این کار چشم پوشی کنن . حوصله و دقت و نظافت و سلیقه اصول اولیه داشتن یک آکواریم خوبه . چیدن آکواریوم باید بر اساس اولویت و صبر باشه :

- بعد از شستن شیشه مخزن آکواریوم , اونو در محل مناسبش قرار میدیم و بعد اقدام به لوله کشی برای رسوندن هوا به اون میکنیم . طرز قرار دادن شلنگ های هوا در آکواریوم مهمه چون معمولن بعد از مدتی شلنگ ها از زیر ماسه در میاد و منظره بدی ایجاد میکنه . بهترین کار اینه که با استفاده از مفتول های سیمی نازک شلنگ ها رو به فیل تر های کفی ببندیم اما مراقب باشید زیاد سفت نکنین تا مانع از هوا رسانی بشه . معمولن هر آکواریومی 2 تا فیل تر کفی داره که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ قرار میگیره . خوبه شلنگ هوای این فیل تر ها رو هم با سیم به لوله خروجی هوا وصل کنیم تا ول نباشه در آکواریوم و بد منظره به چشم نیاد .



- حالا نوبت قرار دادن سنگ هوا ست . معمولن سنگ هوا رو در قسمت وسط آکواریوم قرار میدن . سنگ هوا رو باید یکروز قبل از قرار دادن در داخل آکواریوم در داخل آب بخیسونید تا منافذش باز بشه . بهتره اول شلنگ سنگ هوا رو به کفی فیل تر با سیم وصل کنید تا قشنگ زیر ماسه ها قرار بگیره و قسمتی که از بالا وارد آکواریوم میشه رو هم از سمت شلنگ ورودی یکی از فیل تر ها بیاریم و به همون لوله در کنار شلنگ فیل تر متصل کنیم تا جلوی دید قرار نگیره .

- حالا نوبت ریختن ماسه هاست . ماسه هایی که از قبل به دقت شستیم و کنار گذاشتیم , روی فیل تر های کفی و سنگ هوا میریزیم و بعد با دست صاف و یکنواخت میکنیم . میتونیم بهش حالت هم بدیم و شیب دار درستش کنیم یا با پستی و بلندی اما معمولن بعد از مدتی خودش صاف میشه چون ماهی ها ماسه ها رو جابجا میکنن . اگر شیب ماسه های دیواره عقب آکواریوم بیشتر باشه و ضخامتش بیشتر , آکواریوم کمی عمیق تر جلوه میکنه . در ضمن دقت کنید ضخامت ماسه ها از 5 سانتیمتر کمتر نباشه و از 8 سانتیمتر هم بیشتر نشه .

- حالا نوبت قرار دادن قطعات سنگ و صدف و یا قطعات مصنوعی برای دکوراسیون هست . سعی کنید زیاد آکواریوم رو شلوغ نکنید تا هم زیباییش رو از دست نده و هم فضای آزاد برای شنا کردن ماهی رو بگیره .

- حالا وقت نشا زدن گیاهان آکواریوم هست . اگر گیاهان طبیعی دارید , مثل کاشتن یک بوته گل آپارتمانی در خاک , با دستتون ماسه رو حفر کنید و ریشه گیاه رو به آرومی جمع کنید و در حفره ماسه ای قرار بدید و دورش رو با ماسه بپوشونید . میتونید از قطعات درشت سنگ هم برای نگهدای پایه گیاه در ماسه بطور موقت استفاده کنید تا وقتی که گیاه رشد کنه و ریشه هاش در ماسه محکم بشه و یا از ظروف سفالی کوچک دارای سوراخ برای کاشت گیاه استفاده کنید و یا از زنبیل های توری پلاستیکی کوچک مخصوص کاشت گیاهان آکواریومی . در موقع کاشت گیاهان باید توجه کنید که گیاهان رو بهتره در قسمت دیواره عقبی و ته آکواریوم و یا دیواره های کناری بکارید و قسمت وسط رو برای شنای ماهی ها باز بذارید تا هم دید و جلوه بهتری داشته باش و هم ماهی ها بین انبوه گیاهان محو نشن .

نکته !! میتونید قبل از گذاشتن صدفها در آکواریوم با استفاده از قلمو و کمی جوهر نمک , سطح صدف ها رو بشورید . در اینصورت صدف هاتون فوق العاده براق میشن و رنگهای اصلیشون جلوه گر میشه و جرمشون گرفته میشه .

نکته !! دقت کنید نصب بخاری و نصب فیل تر داخلی که به شیشه میچسبن رو نباید تا قبل از آب کردن کامل آکواریوم انجام بدین و اگر هم وصلشون میکنید از روشن کردنشون خودداری کنید چون باعث ترکیدن شیشه و برق گرفتگی و یا سوختن وسیله میشن !!!!!!!! در ضمن دقت کنید شلنگ های هوا بالاتر از سطح آکواریوم قرار بگیرن تا موقع پر کردن آکواریوم از آب , آب رو برگشت ندن به بیرون !!!

- حالا موقع پر کردن آکواریوم از آب هست . آب تصفیه شده لوله کشی بهترین آبی هست که میتونید استفاده کنین . اگر در مکانهایی هستین که آب چاه در اختیار دارین یا آب شهرتون سنگین و دارای املاح هست , آب رو قبل از ریختن در آکواریوم باید بجوشونید تا سختی آب از بین بره و سبک بشه و بعد به مدت 24 ساعت در کناری قرار بدین تا جرمش رسوب کنه و بعد در آکواریوم بریزید . برای اینکه تزئینات شما موقع ریختن آب به هم نریزه و ماسه ها گود نشن و گیاهان از ماسه در نیان , خوبه یک ظرف گود مثل پارچ یا کوزه یا کاسه ای گود کف آکواریوم قرار بدین و آب رو توی اون بریزین تا ماسه ها پراکنده نشن بعد از پر شدن آکواریوم , پارچ رو بردارین . بهتره پنج سانت بالای آکواریوم همیشه خالی باشه .

وقتی آکواریوم شما پر شد میبینید آب آکواریوم کمی تیره ست . نکته ای که خیلی از آکواریومیست ها دقت ندارن و اغلب باعث دلسردی اونها میشه همینه . چون میبینن آب آکواریوم تار و کدر شده و شدیدن تو ذوقشون میخوره . این تاری حتا در چند روز آینده بیشتر هم میشه اما دقت کنید که نکته مهم در برپایی آکواریوم همینجاست . شما باید بدونید وقتی آکواریوم رو پر از آب میکنید , در واقع اقدام به ایجاد یک ایستم جدید و مصنوعی با عوامل بیولوژیک کردید . ایستم هم برای اینکه جا بیفته و به کار بیفته نیاز به فعال شدن باکتریها و زمان داره . به همین دلیل صبر و حوصله نیازه و خرید ماهی ها باید در آخرین مرحله باشه . آکواریومیست های کم تجربه و تازه کار دلسرد میشن و فوری اقدام به عوض کردن آب آکواریوم میکنن و حتا چندین بار آب رو عوض میکنن اما همچنان آب تار هست . در صورتیکه هر کاری بکنین باز هم آب تیره میشه و دلیل اون زنده شدن محیط آکواریوم از نظر بیولوژیکی هست . باکتری ها شروع به فعالیت میکنن و برای همین آب تار میشه و حتا کمی بوی گندیدگی پیدا میکنه که کاملن طبیعیه . ولی بعد از یک هفته , بسته به بزرگی و حجم آب آکواریوم , آب تیرگی ش رو از دست میده و صاف و زلال میشه !!!! برای سریعتر برقرار شدن ایستم میتونید چند عدد ماهی زبرا یا گورخری در آکواریوم بندازید و یا برای سرعت بخشیدن به برقراری ایستم از محلول های ویژه مثل Aquasafe و EasyBalance و یا کپسول های Bactozym که حاوی باکتری ها و مواد فعال کننده باکتریها هستن استفاده کنید که البته گرون قیمت هستن . بعد از شفاف شدن آب , در واقع تازه در این مرحله ست که آکواریوم به درستی نصب و راه اندازی شده و ایستم زنده میشه و میتونید اقدام به ریختن ماهی ها کنید .

وقتی آکواریوم رو از آب پر کردین از محلول ضد کلر برای برطرف کردن کلر محلول در آب لوله کشی استفاده کنید طبق دستور روی بطری . این محلول رو از آکواریوم فروشی ها میتونید تهیه کنید . حالا فیل تر ها رو بکار بندازین و بخاری رو روشن کنید و چند روزی صبر کنید تا شرایط کم کم آماده بشه از نظر زیستی . یکی دیگه از کارهایی که بعد از پرکردن آکواریوم باید انجام بدین افزودن نمک به آب هست . همه ماهی های آکواریوم نیاز به شوری نسبی آب دارن . هم برای سلامتشون و هم ضد عفونی شدن آب . به ازای هر 10 لیتر آب آکواریوم یک قاشق غذا خوری سر صاف نمک طعام یُد دار یا نمک خالص در آکواریوم بریزید . برای بدست آوردن حجم آکواریومتون هم میتونین طول رو در عرض و در ارتفاع ضرب کنین تا ظرفیت آب بدست بیاد و بر طبق اون کمی کمتر نمک اضافه کنید . مثلن برای آکواریوم 80 لیتری , پنج قاشق غذا خوری نمک لازمه .

بعد از اضافه کردن این مواد و روشن کردن فیل تر ها و سنگ هوا , حالا باید چند روزی صبر کنید تا آکواریوم جا بیفته و آب شفاف بشه ! از انداختن ماهی در این شرایط جدن خودداری کنید چون در این موقع آکواریوم پر از ازت و آمونیاک و کلر هست و باعث مرگ فوری ماهی ها و وارد اومدن شوک به ماهی ها میشه , آب ششها از کار می افتن و ماهی ها سریع و بدون علت میمیرن !!!! در ضمن برای چند روز بویی شبیه بوی گاز متان و انیدریک کربنیک و گاه هیدروژن سولفوره از آب به مشام میرسه که کاملن طبیعی هست و جای نگرانی نیست و به مرور تا زمان جا افتادن آب از بین میره !!!!!
پاسخ
سپاس شده توسط:
#3
تعیین p.H آب :


به مقدار یون هیدروژن در آب که همون +H هست میگن pH . یکی از مهمترین قسمتهایی که در موقع برپایی آکواریوم باید بهش توجه کرد میزان pH آب هست یا درجه قلیایی یا اسیدی بودن آب ! حرف P مخفف کلمه power به معنی قدرت هست و حرف H مخفف کلمه هیروژن و در کل به معنای قدرت و میزان هیدروژن محلول در آب گفته میشه . طبق جدول , میزان pH از عدد یک تا 14 تعیین میشه . عدد یک به معنای اسیدی بودن شدید اب هست و عدد هفت به معنای خنثی بودن آب و عدد چهارده به منی قلیایی بودن شدید آب . برای تعیین میزان pH آب از کاغذ ها یا محلول های pH سنج یا معرف ها استفاده میکنیم . با فرو بردن این کاغذها در آب و تغییر رنگ اونها , بر طبق راهنمای جدول , میتونیم به میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب پی ببریم . نکته ای که خیلی مهمه بدونید این هست که بیشتر ماهی نیاز به pH 7.5 دارن . فقط تعداد کمی از ماهی ها هستن که نیاز به آبی کمی اسیدی دارن مثل دیس ها . برای اسیدی کردن آب آکواریوم از اسید فسفریک یا آب لیمو یا اسید کلریدریک HCL استفاده میکنیم و برای قلیایی کردن آب از جوش شیرین یا آهک .


معرفی محصولات کمکی برای برقراری سریعتر شرایط زیستی در آکواریوم :

قرص Biocoryn H3 :


از این قرص برای آکواریومهایی استفاده میشه که در اون تعداد زیادی ماهی نگهداری میکنن و شلوغ هست و یا آکواریوم هایی رو که تازه آب کردن و میخوان شرایط مناسب در اون برقرار بشه ! کار این قرص اینه که شرایط شیمایی آب رو ثابت نگه میداره و از تار شدن آب جلوگیری میکنه و باعث سریعتر تجزیه شدن مدفوع و باقی ماده ذرات غذاها در آکواریوم میشه . با استفاده از این قرص میشه تعداد ماهیان بیشتری رو در آکواریوم نگهداری کرد .



قرص Bactozym :


با استفاده از این قرص فعالیت باکتری های مفید آب و فیل تر ها رو سریعتر میکنیم و اونها با رشد بالاتری تکثیر پیدا میکنن . البته مورد استفاده این قرص در زمانی هست که تازه آکواریوم رو از آب پر کردیم و برای سریعتر برقرار شدن شرایط زیستی مطلوب ازش استفاده میشه چون بطور میانگین یک تا دو هفته زمان لازمه تا بطور خودبخود شرایط آماده بشه و باکتری های مفید شروع به فعالیت کنن .




نور :

نور در آکواریوم نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنه و خیلی حیاتیه برای هم ماهی ها و هم گیاهان آکواریوم و هم از نظر تزئین و دکوراسیون و جنبه زیبایی آکواریوم . به دو صورت میتونیم آکواریوم رو نور پردازی کنیم . یا با نور طبیعی و یا با نور مصنوعی . نور طبیعی هر چند برتری داره اما مشکلاتی رو هم باعث میشه که افراد کم تجربه رو دچار زحمت میکنه . مثل رویش بیش از حد گیاهان و رشد بیش از حد جلبک های رشته ای و تک سلولی و فیتو پلانگتون ها که باعث سبز شدن آب و کثیفی ماسه ها و شیشه آکواریوم و همچنین گرفتار شدن ماهی ها در بین اونها و گاه مرگ ماهی ها میشه و فقط آکواریومیست های با تجربه از نور طبیعی استفاده میکنن !
نور مصنوعی بهتره , به این شرط که از طیف نور مناسب استفاده کنید . معمولن آکواریومیست های مبتدی از لامپ های مهتابی ساده استفاده میکنن . ولی آکواریومیست های حرفه ای از دو نوع لامپ استفاده میکنن : هم نوع آفتابی و هم نوع مهتابی تا طیف نور مناسب رو ایجاد کرده باشن ! میدونیم که نور خورشید داری طیف نور کاملیه . اما نور مهتابی های معمولی فقط بخشی از اون طیف رو داره و به همین دلیل از لامپ مهتابی های آفتابی یا زرد در کنار لامپ های سفید استفاده میکنن تا هم خوشرنگ تر بشه و هم برای گیاهان مناسب تر باشه !
لامپ های مناسب برای آکواریوم باید از نظر درجه Kelvin تعیین شده باشن . برای نمونه طیف آبی نور لامپ های مهتابی دارای 6500K به بالا هست که فقط برای رشد گیاهان مناسبه و 2500K طیف قرمز داره ! وقتی به تنهایی با نور مهتابی آکواریوم رو روشن میکنیم نور به نظر سرد و بی روح میاد ! اما وقتی از لامپ با طیف قرمز 6500k در کنارش استفاده میکنیم نور بسیار زیبا و طبیعی جلوه میکنه و هم برای رشد گیاهان مناسبه و هم آکواریوم رو بسیار زیبا نشون میده . در کل برای رشد گیاهان نیاز به 6000K تا 9000K طیف نور آبی دارین . پس موقع خرید لامپ حتمن به مشخصات درج شده روی جعبه لامپ دقت کنید و اگر آکواریومی دارین که در اون گیاه طبیعی قرار بدین سعی کنین لامپی با درجه 8000K بخرید .
استفاده از لامپ های رنگی نه تنها زیبا نیست که آکواریوم و ماهی ها رو بد نما جلوه میده و همینطور استفاده از لامپ های معمولی سوای رنگ بدی که دارن و زرد هستن , خطراتی رو باعث میشن . لامپ های سقفی معمولی چون گرمای زیادی دارن باعث شسکتن شیشه روی آکواریوم میشن و ماهی ها رو هم بدنما تر میکنن . این روزها از لامپ های کم مصرف هم استفاده میکنن که باز هم از نوع مهتابی و آفتابی اون در کنار هم میتونید استفاده کنید . هم نور دهی خوبی دارن و هم بسیار کم مصرف و با صرفه هستن و گرما هم تولید نمیکنن . لامپ های رنگی مثل لامپ قرمز فقط برای بعضی ماهی ها مناسبه مثل ماهی دیس که نور قرمز بهش آرامش میده .
منبع نور آکواریوم رو باید در بالا و در قسمت وسط قرار داد بطوریکه سرتاسر طول آکواریوم رو پوشش بده و اونقدر قدرت داشه باشه که تا عمق یا کف آکواریوم قادر به نفوذ باشه . در نور , ماهی ها غذای خودشونو پیدا میکنن و جفت یابی میکنن و رنگ بدنشون نمایان میشه و حرکات نمایشی زیبایی انجام میدن . گیاهان رشد بهتری پیدا میکنن و شاداب تر میشن و آکواریوم رو خوش نماتر میکنن و زیبایی خاصی به محیط میدن . پس سعی کنید از نور مناسب استفاده کنید . در ضمن برای آکواریوم های کوچک از نور ضعیفتری استفاده کنید چون هر چقدر منبع نور قوی تر باشه , رشد جلبک ها بیشتر میشه و جلبک های سبز شیشه رو میپوشونن و باعث تار شدن شیشه میشن و مجبور میشید زحمت تمیز کردنش رو متحمل بشید . جلبک های قهوه ای توسط بعضی ماهیها خورده میشن اما جلبک های سبز به علت چسبندگی زیاد , باقی می مونن روی شیشه و خورده نمیشن . در ضمن لایه ای از جلبک ها هم روی ماسه ها و لوازم تزئینی آکواریوم میشینه و اونها رو بد نما میکنه !!! وقتی نور زیاد باشه گاهی جلبکهای تک سلولی و پلانگتونها هم در آب زیاد میشن و آب رو تار و سبز میکنن . برای جلوگیری از سبز شدن آب میتونید مقدار خیلی کمی کات کبود در آب بریزید یا یک قطعه فلز مس در آب بندازید و یا از آنتی بیوتیک های ضعیف استفاده کنید یا فیل تر هایی با زغال اکتیو که در قسمت مربوطه بطور کامل شرح داده میشه .



ماسه :

هر آکواریومی نیاز به یک بستر برای تصفیه آب داره . در کف برکه ها و دریاچه ها همیشه یک بستر شنی و سنگی وجود داره و در روی اون هم لایه ای از خاک . در آکواریوم هم برای ایجاد یک ایستم مناسب و ایجاد باکتری های فعال و مفید آب و همچنین لایه ای برای تصفیه آب و گردش آب در لایه های زیرین آکواریوم و فیل تر کردن مواد معلق در آب که بسیار حیاتی هم هست , از ماسه یا ریگ یا شن درشت استفاده میکنن که باز هم بسته به نوع ماهی هایی داره که انتخاب میکنیم .
بطور معمول از شن های ریز رودخانه ای تیره رنگ که اندازه اونها از 5 میلیمتر درشت تر نباشه استفاده میشه ! مزیت این شنها اینه که لبه های تیزی ندارن و گرد و صیقلی هستن و در ضمن به ماهی های کف خوار آسیب وارد نمیکنن . خیلی از ماهی ها عادت دارن بعد از خوردن غذا , به کف آکواریوم میرن و ماسه ها رو میبلعن و مواد غذایی اون رو جدا میکنن و دوباره ماسه ها رو بر میگردونن مثل ماهی طلایی و یا گربه ماهی ها . اگر ماسه ها درشت باشه و یا تیز باشه باعث آسیب به ماهی میشه و یا بعضی از انواع گربه ماهی ها که دارای سبیل های کوچکی هستن , این سختی شن ها باعث صدمه دیدن سبیل هاشون میشه که نقش مهمی در تغذیه و پیدا کردن طعمه برای ماهی ایفا میکنن . در ضمن شنهای درشت باعث میشه قطعات باقی مونده غذا لای اونها برن و توسط ماهی ها خورده نشن و در نتیجه تعادل آب به هم بریزه و موجب فساد آب بشه ! پس در هر آکواریومی با هر اندازه ای , باید به ضخامت حداقل 5 و حداکثر 8 سانتیمتر در کف اون ماسه ریخته شده باشه ! برای عمیقتر جلوه دادن آکواریوم حتا میتونید قسمت دیواره عقب آکواریوم رو بصورت شیبدار و به ضخامت 7 تا 8 سانتیمتر از ماسه بپوشونید و با این نوع پوشش آکواریوم عمیقتر جلوه میکنه . در هنگام خرید ماسه , وقتی طول و عرض آکواریوم رو به فروشنده بگید , بهتون از روی تجربه میگه چند کیلو ماسه احتیاج دارید . شما همیشه 2 تا 3 کیلو از مقداری که فروشنده توصیه میکنه ماسه بیشتر بخرید . چون هم موقع شستن ماسه ها مقداری از اونها هدر میرن و هم وقتی که آکواریوم رو آب میکنین ماسه ها در هم فرو میرن و عمقشون کمتر میشه . کمی بیشتر شدن ماسه ها زیبایی آکواریوم رو باعث میشه و یا میتونید برای کاشت گیاهان ازشون استفاده کنید .

استفاده از ماسه سیاه رنگ و یا با رنگ تیره به ماسه های سفید برتری داره ! اگر ماسه ها سفید باشن , وقتی که چراغ آکواریوم رو روشن میکنین نور منعکس میشه در شن های سفید و باعث میشه رنگ ماهی ها بدنما جلوه کنه و در ضمن حالت طبیعی نداشته باشن ! ماسه های سفید فقط برای ماهی های آب شور با تزئین مرجانی مناسب هستن ! از طرفی استفاده از ریگ یا ماسه کنار دریا , بخاطر اینکه مانع گردش مناسب آب و از کار افتادن فیل تر ها و در نتیجه گندیدن آب میشه , توصیه نمیشه !

ماسه ها رو به دو صورت میتونید تهیه کنید ! یا ماسه های مصنوعی که این اواخر ساخته شدن و روکش تفلون دارن و سبک هستن و به آسونی شسته میشن بخرید و یا ماسه های طبیعی رودخونه ای که هر دو نوع اونها در مغازه های آکواریوم فروشی موجود هستن . سعی کنید از رنگهای تیره استفاده کنید مثل خاکستری و یا قهوه ای و یا مشکی و یا مخلوطی از اینها که هم عمق و هم زیبایی خاصی به آکواریوم شما میدن . در صورت تمایل میتونید به ازای هر 10 کیلو ماسه تیره , یک کیلو ماسه سفید قاطی کنید .

وقتی ماسه ها رو خریداری کردین حتمن باید اونها رو کاملن بشورید و ضد عفونی کنید . سخت ترین مرحله داشتن آکواریوم در واقع همین شستن ماسه هاست . روش های زیادی وجود داره که بهترین اونها به این صورته :
حتمن دستکش لاستیکی محکمی دستتون کنید برای شستن ماسه ها چون گاهی در بین ماسه ها قطعات شیشه و یا فلز و یا سنگ های تیز وجود داره و باعث آسیب رسیدن به دست شما میشه و همینطور از ماسک و اسید یا همون جوهر نمک برای شستن استفاده کنید . ابتدا تمام ماسه ها رو در یک سطل یا طشت بزرگ بریزد و روشون رو آب بگیرید بطوریکه فقط روی ماسه ها رو آب بگیره و بعد یک لیتر اسید داخل ماسه ها بریزید و بذارید یک ساعت به همین شکل بمونه ! معمولن برای 20 کیلو ماسه یک لیتر اسید کافیه . خوبی استفاده از اسید اینه که باعث از بین رفتن جرم کلسیم ماسه ها میشه و ماسه های آهکی و گچی رو حل میکنه و در ضمن گاز ماسه ها رو هم خارج میکنه و اونها رو ضد عفونی و فوق العاده تمیز میکنه .

توجه !! دقت کنید حتمن از ماسک و دستکش لاستیکی استفاده کنید چون ریختن اسید روی ماسه ها باعث ایجاد گاز خفه کننده ای میشه و در محیط بسته هرگز این کار رو انجام ندید !

بعد از یکساعت به سراغ ماسه ها برید و یک سطل کوچک به گنجایش 2 تا 4 لیتر انتخاب کنید و قسمتی از ماسه ها رو توی سطل بریزید و با شلنگ آب داخلش بگیرین و مدام آبکشی کنید و آب سطل رو خالی کنید و اونقدر این کار رو انجام بدید تا آب توی سطل صاف و زلال بشه و از ذرات خارجی پاک ! حالا ماسه های شسته رو توی یک سطل یا طشت تمیز خالی کنید و برید سراغ شستن باقی ماسه ها !

توجه !! هرگز از ماسه های مرمرین و یا با منشا آهکی و معدنی و یا آهن دار استفاده نکنید چون باعث قلیایی شدن و سنگینی آب و بهم خوردن pH آب و مرگ ماهی ها میشن !!!!



حمل و نقل ماهی و گیاه :


- حمل و نقل ماهی : یکی از نکات ظریفیه که خیلی باید در موردش دقت کرد . وارد شدن ضربه به کیسه حمل ماهی ها , یا سرد شدن آب کیسه و یا کم شدن هوای داخل کیسه حمل و نقل باعث صدمات جبران ناپذیری به ماهی میشه که گاه در دراز مدت اثر خودشو نشون میده . در موقع حمل و نقل ماهی و یا حتا خرید ماهی بهتره که از دبه های پلاستیکی کوچک استفاده بشه که هم جلوی ضربه های وارده رو میگیرن و هم توسط بعضی از انواع ماهی ها که زائده های تیزی دارن مثل لوچ دلقک , کیسه نایلونی پاره نمیشه و شما رو دچار دردسر نمیکنه . بهتره نیمی از اون رو از آب پر کنید و باقی ظرف رو خالی بذارید . بهتر اینه که آب داخل دبه رو هم از منزل با خودتون بیارید چون معمولن آبی که توسط آکواریوم فروشی ها در کیسه های حمل ماهی پر میشه , حاوی بیماری هست و باعث میشه که آب آکواریوم شما آلوده بشه . در صورتیکه از دبه استفاده نمیکنید , موقع خرید ماهی از فروشنده تقاضا کنید تا داخل کیسه ماهی شما رو با اکسیژن پر کنه و بعد اونو در داخل کیسه نایلونی سیاه رنگ قرار بده تا ماهی دچار استرس نشه .
در موقع حمل ماهی همینطور باید دقت کنید که کیسه نایلونی در فضای سرد قرار نگیره . چون اغلب ماهی ها متعلق به آب گرم هستن و در صورت قرار گرفتن در هوای سرد بهشون شوک وارد میشه . بعضی از ماهی های حساس مثل دیس ها هم در موقع حمل و نقلشون باید خیلی احتیاط کرد وگرنه اگر دچار استرس و یا تغییر حالت شیمیایی یا حرارتی آب بشن , غذا نمیخورن و افسرده میشن و حتا میمیرن . برای اینکار باید اونها رو آب به آب کرد به روش زیر :

در کیسه رو خوب محکم کنید و لایه بیرونی کیسه رو خوب بشوریدو کیسه رو توی آب آکواریوم قرار بدینو 20 دقیقه صبر کنین تا دمای آب کیسه با دمای آب آکواریوم یکی بشه حالا در کیسه رو باز کنید و یک لیوان از آب داخل کیسه رو دور بریزین و دو لیوان از آب داخل آکواریوم رو داخل کیسه بریزین . پنج دقیقه صبر کنید و در این پنج دقیقه کیسه روهمچنان روی آب معلق نگه دارین . حالا دوباره در کیسه رو باز کنین و این دفعه دو لیوان از آب کیسه رودور بریزین و 3 لیوان از آب آکواریوم رو جایگزینش کنین و دوباره پنج دقیقه به همون ترتیب قبلی صبر کنین ! این کارها برای اینه که شرایط شیمیایی آب داخل کیسه و آب آکواریوم فرق می کنه و با این کار به طور تدریجی ماهی به شرایط شیمیایی آب آکواریوم عادت می کنه . مراحل بالا رو چندین بار تکرار کنید و هر دفعه با تعداد لیوان آب بیشترو در آخر ماهی رو به آرومی با تور بگیرین و توی آکواریوم رها کنین .

ماهی هایی هم مثل پنگوسی و یا سیلور شارک ها در مواقع استرس وارونه یا مایل قرار میگیرن که اغلب این حالت در زمان حمل و نقلشون اتفاق می افته . در ضمن باید دقت کنید وقتی ماهی رو به منزل آوردین کیسه ماهی ها رو به همون صورت بسته برای مدت نیم ساعت در داخل آب آکواریوم قرار بدید تا دمای کیسه با دمای آب آکواریوم یکی بشه تا به ماهی ها در موقع انتقال شوک وارد نشه ! بعضی از ماهی ها مثل سیلور شارک اگه دمای آب سرد باشه دچار سکته و مرگ میشن !




- حمل و نقل گیاهان : باید با دقت بیشتری از نظر انتقال بیماری و یا پارازیت های مزاحم و آفت هایی مثل حلزون انجام بشه . در ضمن گیاهان آکواریوم چون دارای ساقه و برگ تُردی هستن بنابراین احتیاط بیشتری باید کرد در موقع حمل و نقلشون و همینطور باید دقت کرد که برگها و ریشه اونها دائم مرطوب و خیس باشه وگرنه پلاسیده و خراب و بد شکل میشن . بهترین روش برای حمل و نقل گیاهان استفاده از کاغذ مرطوب هست که دور گیاه پیچیده بشه و سپس در داخل کیسه ای نایلونی قرار بدیم . بهتره قسمت ریشه گیاه در مقدار کمی آب قرار بگیره . بعد از خرید گیاهان آکواریومی , در ظرف آبی که قبلن آماده کردین و داخل اون به ازای هر لیتر آب 2 قاشق غذا خوری نمک و 5 گرم پرمنگنات پتاسیم ریختین , گیاه رو برای ضد عفونی شدن به مدت 10 دقیقه قرار بدین . نمک قاتل حلزون های قهوه ای و ریز آکواریوم و تخم اونهاست و نابودشون میکنه و پرمنگنات پتاسیم هم خاصیت ضد انگلی و ضد عفونی کنندگی داره و انگلهایی که روی گیاهان هستن رو از بین میبره . بعد از مدت تعیین شده گیاه رو با احتیاط زیر شیر آب بشورید و در داخل آکواریوم بکارید .

نکته !! بعد از خرید ماهی و آوردن اون به منزل , هرگز آبی رو که توسط فروشنده در داخل کیسه ریخته شده , به همراه ماهی وارد آکواریوم نکنید . بهترین روش این هست که در ظرفی تمیز که قبلن آماده کردید و توی اون محلول ضد عفونی کننده مخصوص آکواریوم و مقداری نمک ریختین , ماهی رو با تور داخل اون بندازید و بعد از یکساعت به آکواریوم اصلی منتقل کنید . معمولن بعضی از بیماریهای قارچی و انگلی که به پوست ماهی میچسبن توسط این روش قرنطینه کردن کوتاه مدت , از بین میرن و میتونید با خیال راحت ماهی رو به آکواریوم وارد کنید . چون خلاصی از شر بیماری های ماهی دشوار و وقت گیر هست و تلفات زیادی داره , پیشگیری بهتر از دمانه .



تور ماهیگیری :

این وسیله برای گرفتن ماهی ها بکار میره و باید دقت کنید که جنس تور از تورهای پارچه ای باشه , و نه تورهای فلزی که به بدن ماهی آسیب نرسونه و زخمی نشه . در ضمن اگه ماهی هایی با اندازه های مختلف دارید تورهاتون رو هم متناست با اندازه ماهی ها انتخاب کنید چون گرفتن ماهی بزرگ با تور کوچک خطرناکه و ممکنه ماهی به زمین بیفته و ضربه بخوره و زخمی بشه و حتا بر اثر ضربه بمیره . در موقع گرفتن ماهی با تور باید دقت کنید که دستتون رو بالای تور قرار بدین چون بعضی مواقع ماهی ها از تور به بیرون میپرن و آسیب میبینن .

نکته !!بعد از هر بار استفاده از تور ماهیگیری بهتره تو رو در یک سطل که حاوی متیل بلو و آب نمک غلیظ هست بندازین تا تورتون همیشه تمیز و ضد عفونی باشه و باعث بیمار شدن ماهی ها نشه با فرو کردنش در آکواریوم .
پاسخ
سپاس شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان