Wepage  | صفحه ماWepage  | صفحه ما


امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
علی دکتر بررسی نوشته و شریعتی امامت کتاب امت

Thread Contributor: gharibe ashenaبررسی کتاب امت و امامت نوشته دکتر علی شریعتی
#1
بررسی کتاب امت و امامت نوشته دکتر علی شریعتی


[عکس: index.jpg] 
بیژن عبدالکریمی درباره کتاب «امت و امامت» علی شریعتی گفت: در دوران نیهیلیسم و به قول نیچه «مرگ خدا!» اگر پرسیده شود «امر سیاسی چگونه امری می‌تواند باشد؟» پاسخ شاید این است که امر سیاسی امروز باید مبتنی بر مناسبات فرهنگی و حوزه نفوذ و عنصر «دوستی و وَلایت» باشد.نقد و بررسی کتاب دکتر شریعتینشست «راویان اندیشه»؛ بازخوانی، نقد و بررسی کتاب «امت و امامت» علی شریعتی با حضور بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

بیژن عبدالکریمی در این نشست با بیان اینکه سخنانم را در سه بخش تنظیم می‌کنم، گفت: ابتدا نشان خواهم داد که چگونه موانع هرمنوتیکی(تفسیری) باعث می‌شود نتوانیم از مفاخر فرهنگی و چهره های تاثیرگذارمان بهره فرهنگی ببریم و در مواجهه با آنها نگاه ایدئولوژیک را حاکم کنیم. در بخش دوم مروز بر کتاب «امت و امامت» دکتر شریعتی خواهم داشت و سپس ایده که در عین تازه بودن شاید قدیمی باشد را طرح می‌کنم که در سطح جهان هم درباره آن کار شده است و فکر میکنم اگر در پرتو این ایده به بازخوانی آثار شریعتی از جمله کتاب «امت و امامت» بپردازیم میتواند نتایج سودمندی برای ما داشته باشد.

این استاد دانشگاه در بخش مقدماتی سخنانش به افق‌های معنایی تاریخی و چرخشهای معنایی هرمنوتیکی اشاره کرد و توضیح داد: آثار شریعتی در زمان خودش با استقبالی چشمگیر مواجه شد، تا حدی که میتوان ادعا کرد هنوز تیراژ هیچ اثری در ایران به تیراژ کتابهای او نرسیده است. اما در عین حال در روزگار کنونی، یعنی تنها به فاصله چند دهه از آن استقبال پرشور، یک رویگردانی عظیم  از آثار او صورت گرفت که این هم در نوع خود بی سابقه و مثال زدنی است. باید پرسید چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟

[img=0x0]http://seemorgh.com/images/content/other/1394/02/img_9197.jpg[/img]
[عکس: img_9197.jpg]
نقد و بررسی کتاب دکتر شریعتی 1


وی ادامه داد: آثار شریعتی از جمله کتاب «امت و امامت» از این نظر مثال و الگوی خوبی برای طرح موضوعات هرمنوتیکی و چرخشهای معنایی است که به ما نشان میدهد وقتی چرخش معنایی رخ میدهد حتی ممکن است مفاهیم به ضد خودشان بدل شوند.

عبدالکریمی افزود: با این ویژگی می‌توان فهمید که چرا در دهه 50 آثار شریعتی با چنان استقبالی مواجه می‌شود اما تنها چند دهه بعد رویگردانی عظیمی از آن‌ها صورت می‌گیرد. آثار شریعتی در روزگاری از تاریخ این کشور برای خوانندگان معنا و احساس و شور به همراه می‌آورد اما با تغییر شرایط تاریخی که بیش از هر چیز وقوع انقلاب اسلامی آن را ایجاد کرد، معنای این آثار دگرگون می‌شود. این موضوع مختص آثار شریعتی هم نیست همه مفاخر فرهنگی و فکری ممکن است در چنین چرخش معنایی قرار بگیرند.

استاد فلسه دانشگاه اظهار کرد: حتی ارزش‌هایی مانند امام حسین(ع)، علی بن ابیطالب(ع)، فاطمه زهرا(س) و... ممکن است در یک روزگار تاریخی معنا و نسبتی ارزشی داشته باشند ولی امروز در نسل ما این ارزش‌ها شاید دگرگون شده باشد. یا مثلا عده‌ای که چندی پیش مجاهد و فدایی قلمداد می‌شدند امروز با عنوان تروریست خوانده می‌شوند. 

به گفته عبدالکریمی این مساله هرمنوتیکی منجر به یک پارادوکس هرمنوتیکی می‌شود؛ به این معنا که اولا گویی ما هیچ متنی را فارغ از «شرایط تاریخی»، «افق معنایی» و «اصل کارکرد متن» نمی‌توانیم بفهمیم، زیرا به عنوان یک موجود تاریخی اسیر شرایط و افق‌های تاریخی زمانه خودمان هستیم و نمی‌توانیم مستقل از تاریخ و به شیوه فرا تاریخی با متن مواجه شویم؛ از سوی دیگر هم شرایط تاریخی، افق معنایی و اصل کارکرد متن که امروز با اسیر در آن هستیم مانع مواجهه با متن و فهم آن می‌شود. 
پاسخ
سپاس شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان